Rational:

RATIONAL: Jag ser och hör bristande kravkunskap överallt! Tidningar, TV-inslag, Radioreportage och allt man hittar på nätet, triggar igång många tankar.
Ofta blir jag upprörd över symptomer på otrolig inkompetens, men ibland blir jag glad över en metafor, en formulering, ett filmclip eller en artikel.

Den här bloggen kommer att vara en plattform för en del av mina direkta och kanske inte så välformulerade tankar (och kanske inte alltid så politiskt korrekta)

måndag 8 april 2013

Sätter du menyn på fönstret?

Gick förbi en restaurang i centrala Göteborg och var tvungen att stanna till och dra på smilbanden. Restaurangen hade skrivit ut lunchmenyn på papper och klistrat upp den på de stora fönstrena som vätte mot gatan.
Man förstår deras vilja att skylta med dagens lunch, men vad blev effekten?
Tänk dig att du sitter och äter vid ett bord intill fönstret. Engagerad i ett samtal eller i egna tankar, så sneglar du troligtvis ut genom fönstret och ser människor som går förbi. Att sitta ner och betrakta stadens puls är en av storstadens njutningar. Tänk dig att sitta på ett café i Paris och betrakta, lyssna och njuta av livet.
Om någon skulle ställa sig en halvmeter framför dig och stirra på något placerat precis ovanför ditt huvud, så skulle det givetvis bryta "magin".
På samma sätt är det onaturligt och "störande" att en person står och läser en meny precis framför fönstret vid ditt bord.
Ett annat exempel är en restaurang som placerat ett bord precis bredvid dörren till toaletten. Dörren stängde sig inte själv, utan ofta blev stående halvöppen efter någon trängts sig förbi bordet för sitt pressande ärende.
Varje aktivitet och förändring av ett tillstånd (exempelvis att sätta upp menyn på fönstret) påverkar existerande tillstånd och processer.
När folk flyttar från fönsterbordet eller från bordet vid toaletten till en annan plats, borde någon reagera.
Varför är det så svårt att sätta sig in i ett scenario och hur det skulle upplevas att vara i den givna situationen?
Och varför når inte återkopplingen fram till de som ansvarar för situationen?
Kanske ska vi se dessa situationer som tillfällen för oss "kunder" att träna på att vara tydliga, att förklara och resonera om upplevelser och förväntningar.
Det handlar inte om att "klaga" utan om att ge information som kan förbättra verkligheten.
Börja träna redan idag!

Jag fick höra om en trevlig "extension" på historien ovan (thanx!):
Personalen hade satt veckans lunch meny på skjutdörrarna till ingången till Restaurangen. Problemet var att dörren öppnades automatiskt när någon närmade sig den för att läsa menyn...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.