Den ultimata användningen för en kravingenjörs verktygslåda av kunskaper, är att tillämpa den på samhället och inom politiken. På ett sätt är det häpnadsväckande att man inte använder sig av "state of the art Requirements Engineering" för att hantera komplexa problem, oavsett VAR eller i vilket sammanhang de råkar dyka upp... och det förändringsarbete som sker kontinuerligt inom statliga verk och i lagstiftande utskott behöver, enligt min mening, verkligen hjälp!
Att representera komplexitet i en 1000-sidig rapport (som ingen har tid att läsa eller sätta sig in i) är inte bara dumt på gränsen till det infantila, utan på gränsen till tjänstefel!
Om du står inför komplexa samband av tillståndsförändringar, kontroll logik, kausala interaktioner, är det urbota dumt att enbart SKRIVA om det.
Som medborgare drabbas vi alla av lagar och förordningar som verkar helt tagna ur luften utan någon gedigen tankeverksamhet som grund.
Exempel är den senaste lagen om tv licens. Jag vill gärna träffa den person som köpt en ny telefon med avsikten att primärt titta på tv1 och tv2!
Ett annat exempel är den så kallade Zebralagen. För att minska antalet olyckor vid övergångsställen, lagstiftade man om förtur för fotgängare. Med det fantastiska resultatet att antalet olyckor ÖKADE. Varför då?
Jo, vi människor är VANEDJUR, som snabbt anpassar oss till nya förhållanden om förtur och dessutom alltid tänjer på existerande regler. Det innebär att de allra flesta av oss INTE går i räta vinklar, utan snabbaste/kortaste vägen över gatan. Det räcker således med med att vi ser de vita strecken för att vi ska stega ut mitt i gatan. Om en bil kör på mig så är det inte mitt fel, jag har ju rätten på min sida...
Jo, vi människor är VANEDJUR, som snabbt anpassar oss till nya förhållanden om förtur och dessutom alltid tänjer på existerande regler. Det innebär att de allra flesta av oss INTE går i räta vinklar, utan snabbaste/kortaste vägen över gatan. Det räcker således med med att vi ser de vita strecken för att vi ska stega ut mitt i gatan. Om en bil kör på mig så är det inte mitt fel, jag har ju rätten på min sida...
Därför är det uppfriskande med indikationerna från Motorförarnas Helnykterhetsförbund (MHF) att de inte rakt av accepterar det nya förslaget om förtur för cyklister.
Vis av erfarenhet borde man givetvis tydliggöra målen med den tänkta förändringen och definiera mätbara indikatorer för succé. Varför inte skapa ett antal essentiella scenarion som man sedan testar i verkligheten i en mindre skala i en övervakad miljö för att skapa ett verkligt "proof of concept", så att inte hela den kausala kedjan bygger på falska förutfattade meningar och idéer om beteende och interaktion.
Vis av erfarenhet borde man givetvis tydliggöra målen med den tänkta förändringen och definiera mätbara indikatorer för succé. Varför inte skapa ett antal essentiella scenarion som man sedan testar i verkligheten i en mindre skala i en övervakad miljö för att skapa ett verkligt "proof of concept", så att inte hela den kausala kedjan bygger på falska förutfattade meningar och idéer om beteende och interaktion.
Tänk om man gjort så när man designade det nya biljettsystemet till spårvagnar och bussar i Göteborg!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.