Det flödar av information i varje stund. Hur fångar man någons intresse för det man vill förmedla? Om vi accepterar det faktum att vi har ett antal SEKUNDER på oss att göra ett intryck, så är det häpnadsväckande när man möts av en löpsedel med rubriken "Nattens nyhetsdrama".
Grundidén med en rubrik är givetvis att vara sammanfattande, på ett mer eller mindre klurigt sätt. Tidningsrubrikers inre drivkraft är i regel att vara maximalt informativa, ungefär som GP löpet på bilden nedan: "18-åring dog av vanliga p-piller".
Tendensen att antingen hänvisa till en webbplats eller att på meta-nivå beskriva det som kommer att förmedlas, visar på en bristande kunskap om hur effektiv kommunikation fungerar.
Kommunikation kommer från latinets "communicare": att dela något med någon eller att ha något gemensamt. Att berätta för dig att jag kommer att berätta något för dig, är ju löjligt och urholkar förtroendet för kommunikationssituationen och för mig som förmedlare av information. I vissa fall kan det även kännas som om någon medvetet "förolämpar din intelligens".
Att en kvällstidning innehåller kvällens och nattens nyheter är väl en självklarhet!
Därför blev jag glatt överraskad denna morgon när en utdelare av Metro , inte bara skrek "dagens Metro !", (så att jag lockas till att fråga om hon även erbjuder gårdagens Metro eller nästa veckas Metro). Istället frågade hon om jag vill läsa mer om "Bombdåden i Boston" .
Att hon delade ut gratistidningar syntes tydligt på västen. Hon valde att utnyttja den sekund av uppmärksamhet som hon hade med mig, till att verkligen förmedla något personligt (valet av frasen) av innehåll och värde för mig som "kund".
Självklart tog jag en tidning och berömde hennes informativa framtoning.
Utnyttja chansen att verkligen kommunicera och våga vara personlig!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.