Rational:

RATIONAL: Jag ser och hör bristande kravkunskap överallt! Tidningar, TV-inslag, Radioreportage och allt man hittar på nätet, triggar igång många tankar.
Ofta blir jag upprörd över symptomer på otrolig inkompetens, men ibland blir jag glad över en metafor, en formulering, ett filmclip eller en artikel.

Den här bloggen kommer att vara en plattform för en del av mina direkta och kanske inte så välformulerade tankar (och kanske inte alltid så politiskt korrekta)

lördag 14 december 2013

avtrubbat tänkande i en zoobutik

- Underbart! Härligt att du servar våra kaffemaskiner! Du är för mig den viktigaste personen i hela huset!, sa jag till servicekillen på jobbet som åtgärdade den felanmälda kaffemaskinen.

Helt ärligt ser jag inte varför man ska behandla människor olika utifrån deras yrke, och jag försöker alltid se människan i ett sammanhang. Att inte säga något alls och ta serviceteknikerns arbete "för givet" tycker jag inte är bra. Faktum är att det är mycket som måste fungera för att helheten ska "må bra".

Dessutom gillar jag att prata med folk och att ställa så kallade "inbjudande frågor". Inte VARFÖR de gör något eller VAD de jobbar med, utan hur de gillar att spendera sin tid och hur det kommer sig att de tänker som de tänker och gör det de gör!
Att försöka förstå eller få en glimt av en persons "inre karta", är en spännande resa och man lär sig lika mycket om sig själv som om den andre personen.

Åter till vår kära kaffemaskinsfixare.
- Jag hade en zoo butik på söder i nästan trettio år, innan de nya EU reglerna infördes och tvingade alla små butiker att gå en "utbildning" på hur man hanterar djur och certifiera sig. Bara den kostade nästan 100 lakan, så jag kunde inte fortsätta. Det blev för dyrt med alla ändringar!

Jag frågade givetvis mer om hans erfarenheter av att äga en butik med djur och hur han upplevde tvånget på certifieringen. Denna typ av statligt införd styrning brukar leda till stora förändringar, och inte sällan till helt andra effekter än vad som var tänkt från början.
Nu kände jag inte till hur man tänkte innan lagen klubbades igenom eller hur man tolkade världen (vilka "glasögon" som valt att ta på sig innan man analyserade problemet) och vilken nytta som åtgärderna var tänkt att tvinga fram. Däremot blev jag genast intresserad av vad åtgärden fått för effekter, och ställde givetvis frågor kring hur min "zoo-kaffe-kille" resonerade kring förändringarna som skett sedan han sålde sin verksamhet.

Det visar sig att det som förr var zoo-butiker med DJUR, numer i de flesta fall är distributörer av FODER och tillbehör och mycket sällan har levande djur. Dessutom är de tidigare djurbutikerna som drevs av personer passionerade för djur och trodde på glädjen och nyttan av att ta hand om ett husdjur, nu uppköpta av större företag. Dagens butiksägare äger sällan butiken utan "står i kassan och tar betalt".

Min nyvunne zoo-kaffe-kille" berättade för mig att han ofta går in i butikerna och ställer frågor till personalen som han tycker att en Zoo-butik ska ha koll på. Oftast kan de inte kan svara på dessa frågor. Då lämnar han butiken i avsky.

Förstår vi egentligen vad vi gör när vi inför regler och styrmedel? Har någon analyserat och tänkt till före och mäter man effekterna på den ändring som tvingats fram? Var det butiker med okunniga kassörskor som inte kan något om djur som vi ville ha? Ville vi gå över från husdjursaffärer till foderbutiker? Hur tänkte man då? Påverkas vi av denna syn och förändringen av zoobutikernas roll i samhället? Är det en skillnad på en ett barn som vuxit upp i en familj med ett husdjur och på de som inte haft djur i sin närhet när de växte upp? Är Zoobutikens funktion viktig i ett samhälle?

Detta är givetvis bara ett enkelt exempel. Det finns andra mer "jobbiga" frågeställningar som vi borde analysera och försöka förstå. Användning av mobiler och uppkopplade enheter. Hur påverkas vi som människor och som samhälle med tiggeri som ett "naturligt inslag" på våra gator? Hur påverkas våra skönhetsideal och vår på "verkligheten" av att ALLA (just det, alla!) bilder som trycks i tidningar och magasin "manipuleras" på något sätt?

Vi måste tänka efter före! Vi ska ha en plan för hur vi tror att en förändring ska påverka helheten, och vi ksa sedan MÄTA och analyserar förändringen. Det är enda sättet att säkerställa ett förändringen verkligen blev en förbättring, och att vi faktiskt tar chansen att lära oss av alla misstag.

Misstag och feltänk gör vi hela tiden, frågan är bara om vi har skapat förutsättningar för att lära oss något av dem och att göra bättre nästa gång.

Försök aldrig lösa ett problem utan att första sammanhanget i vilket någon (vem?) definierat själva problemet. Och innan du på börjar arbetet med att skapa lösningen, köp champagne och sätt fast ett kuvert på på flaskan.  I kuvertet ska du skriva ner när du har tillåtelse att öppna flaskan. Hur världen ser ut när du kan utbrista: Yes, we did it! vi fick den effekt som vi önskade, vår lösning fungerade!

Nästa gång jag köper kattmat till vår perserkatt, ska jag fråga kassörskan vilket djur hon/han gillar mest.
Givetvis med en liten tanka på en viss "dead parrot".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.